Bohlin´s förgyller årets alla årstider
En solig vinterdag finns det få saker som slår en snöskotertur. Genom snötäckta dalar och över gnistrande vita fjäll kan en snöskoter ta dig till platser och upplevelser du aldrig annars når. I Järbo utanför Sandviken ligger Bohlin´s, en av Sveriges största snöskoterhandlare. I år firar företaget 30 år av framgång genom att lägga extra krut på möjlighet till trygga distansköp och leverans av skotern fram till fjällstugan. Säsongen för vinterprodukter är underbar men kort. Det har gjort att allt fler människor värdesätter sin lediga tid, vilket märks både på antalet fjällstugor och snöskotrar som säljs i Sverige just nu.
– Med snöskoter tar du dig ut på vidderna snabbt, enkelt och bekvämt. Trenden är absolut här för att stanna, menar Stefan Bohlin, vd och grundare av Bohlin´s.
Bohlin´s har förknippats med snöskotrar sedan 1978 då Stefans pappa Hans Bohlin startade företaget. Stefan tog över 1991 och sedan dess har framgångskurvan pekat rakt uppåt. Nu säljer Bohlin’s cirka 1 400 maskiner per år, där snöskotrar står för en stor del av försäljningen. Här finns bland annat två av Sveriges största snöskotermärken, Ski-Doo och Lynx, och med en marknadsandel på över 60 procent så är Bohlin’s det självklara valet för att få ut så mycket man kan av sin fritid. Dessutom säljer Bohlin´s hela BRP:s produktsortiment med Sea-Doo vattenskotrar och Can-Am Atv och Utv. På båtmotorsidan finns välkända märken som Nordkap, Sting, Ockelbo, Tracker och Mercury. – Vi har utökat vårt sortiment varje år sedan starten, framförallt sedan vi blev återförsäljare för BRP år 2011. Nu säljer vi 13 varumärken för olika säsonger. Det alla produkter har gemensamt är att de sätter guldkant på fritiden, säger Stefan Bohlin. Under det senaste året har möjligheten till leverans och distansköp fått ett rejält uppsving. Dels på grund av corona och dels eftersom tekniken möjliggör trygga och enkla lösningar. – Distansköp har ökat från år till år men 2020 såg vi en markant ökning till följd av rådande pandemi. Köpet signeras med mobilt bank-id vilket gör det enkelt för båda parter. Kunden behöver inte fysiskt besöka vår butik utan kan sköta allt från sitt hem eller fritidshus.
På webben är det också möjligt att göra tillval som frakt, sommarförvaring och heltäckande serviceavtal. Bohlin’s värnar om att hitta skräddarsydda kundanpassningar.
– Vi kan leverera den nya maskinen direkt till stugknuten i fjällen om kunden så önskar. Det kan inte bli enklare och smidigare, säger Stefan Bohlin.
För den som hellre besöker butiken fysiskt finns dryga 2 500 kvadratmeter att strosa runt på. Den nya butiken invigdes 2015 och består av visningshall, klädförsäljning, egen verkstad och lager. Här jobbar 14 medarbetare, alla med varsitt ansvarsområde. Det mesta hanteras internt, allt ifrån marknadsföring och bokföring till reklamation och eftermarknad. – Vi är ett mindre företag men det drivs i samma anda som ett större. Att vi har medarbetare med olika spetskompetenser och en tydlig roll gör att vi kan erbjuda kunderna bästa möjliga service. Vi har lagt mycket fokus på att strukturera upp hela organisationen och ligga i framkant i vår bransch och det märks på våra interna processer som håller hög kvalitet. Det är inte för inte som Bohlin’s är en av Sveriges största Platinum-dealers av BRP:s sortiment.
– Framgångsfaktorn stavas medarbetare med ett brinnande intresse för motorer och satsningar på kundanpassade helhetslösningar, avslutar Stefan Bohlin.